dimecres, 25 de juliol del 2012

Dies de regal i ciència a Copacabana

Aquesta entrada al bloc la fem des de Copacabana, un poblet turístic que està situat a la vora del Llac Titicaca. És el trampolí de la part boliviana del llac, des d’on surten diàriament moltes barquetes per anar a visitar La Isla del Sol i altres petites illes paradisíaques que valen molt la pena.
I què hi fem a Copacabana?
Doncs el cas és que durant un parell de dies s’hi celebra un CAI (consulta y análisis interno, segons l’Anna i comité de anàlisis de Información segons la resta del món) de tots els indicadors i dades que a nivell d’atenció i cobertures presenten  els centres de salut de la red 9. A la red 9 hi pertany el municipi de Jesús de Machaca i 6 municipis més: Laja, Tiawanaco, Taraco, Guaqui, Desaguadero i San Andrés de Machaca.
Doncs bé, aquesta trobada pretén fer un anàlisi inacabable d’un munt de números del primer mig any del 2012, i enmig de tantes taules i gràfiques, han demanat a l’Anna que faci una xerrada de formació sobre un tema obstètric.
Jallalla la ciència, que ens regala una escapadeta a un hotelet calentó i amb wi-fi a la vora del llac! En Guinot està ben content d’anar a “Copabana”, i és per això que de bon matí es desperta saltant com un gínjol, i recordant-nos sovint: -“en Guinot Copabana”.
Els pares però, l’avisem de que per arribar-hi hem de fer un llarg camí que ens faci passar per un tros del Perú; i agafar quatre movilidades diferents.
Ingenus els pares! Com si no fes un any i mig que viuen a Bolívia!
En sortir de Corpa, cap movilidad a l’horitzó, i per no agafar fred palplantats al pilar, comencem el camí cap a Guaqui a peu. Al cap de poca estona, passa un cotxe particular amb bolqueta i amablement ens acompanya un tros de camí. Seguim a peu. Arribem a Yauricorahua, i en passar per la plaça del poble, un home saluda a la doctorcita:
-          Buen día doctora. ¿Cómo por aquí?
-          Buen día, hermano. De camino a Guaqui.
-          Esta movilidad que está recogiendo la leche, les puede llevar.
Tal dit, tal fet. Acompanyem el recollidor de la llet, que va omplint unes lleteres com les dels clics de playmobil però molt grans (amb capacitat per a 50l) i de veritat. Així, passem per Kassa Santa Rosa i finalment arribem a Guaqui.
De Guaqui a Desaguadero en un Caldina veloç (però aquesta vegada segur). Al Desaguadero creuem la frontera amb el Perú i canviem bolivians per soles. Després d’esperar una estona a que s’ompli la movilidad, ens arribem  fins a Yunguyo. De Yunguyo a Kassani (la frontera amb Bolívia) xino-xano. I de Kassani a Copacabana.
Han sigut un dia i mig de desconnexió  en els que hem passejat, hem menjat molt bé (especialment en Guinot), hem passejat amb patí pel llac i també fer formació obstètrica.
Esperem poder tornar a donar notícies aviat.